Ny tågupplevelse: evakuering efter älgkrasch

Efter Västerås fick jag också vara med om en tågupplevelse utöver det vanliga, ännu en gång. Tar allt från början!
 
Jag hoppade på tåget och hann resa i si sådär 1,5 timmar och närmade mig också Norrköping där jag skulle byta tåg, men vägen dit blev lång. Jag satt och spelade på iPhonen när jag plötsligt kände att tåget började bromsa in, ganska hårt, men det gick bara ett par sekunder innan det hördes en stor smäll och tåget guppade till. Samtidigt såg jag något rött stänka på rutan. Blod? Tåget stannade direkt.

Vi fick snabbt information om att tåget kört på en stor älg. Den hade kommit gående men varit lite för slö för att hinna över, men tillräckligt snabb för att komma över halvvägs. Den befann sig alltså mitt på spåret och det var inget snack om att den dog direkt. Det händer ju ofta att tåg kör på älgar, men det var vår lokförares första och hon hade kört tåg i sex år.

Försök till en omstart av tåget gjordes, inte bara en, utan två, tre, fyra (?) gånger. Det var stendött och exakt vad som gått sönder var oklart. Under omstartningarna hann det börja mörkna och drygt en timme efter smällen var det himlans mörkt. Batteriet hade också laddat ur sig så inga lampor kunde vara tända. Möjligheten för personalen att ropa ut information fanns inte heller, och man kunde inte spola på toan - och ja, massa sånt man tänker är självklart.
 


Snart fick vi höra att vi skulle evakuera till ett annat tåg. Vi hade som tur var ett tåg med slutdestination Malmö bakom oss. Det var det tåget jag skulle bytt till i Norrköping som jag hade gett upp att hinna med. Men det löste ju sig! Stegar rotades fram och passagerana kunde börja lämna tåget. Innan dess inväntades tillstånd så allt drog ut väldigt bra på tiden. Fick ångest att jag hunnit messa mamma vad som hänt, men inte kunde vidarerapportera hur det gick. Det var mitt ute i ödemarken och inget nät fanns efter en stund.
 




Tilläggande bör också göras: det var galet varmt där inne och öppna dörrar eller fönster var det inte tal om första timmen. Usch. Vissa fick smått panik. Jag åkte också i klass 1 (hur ofta gör man det? Jag gör det ALDRIG men denna gången var det konstigt nog billigare.) Jag satt i vagn 1 och upplevde därför säkert smällen och allt mycket värre än de där bak. Haha, jaa, snacka om en upplevelse i sig. Personalen som hjälpte till hade jobbat på SJ länge och de var deras första, respektive andra gång, de tvingats evakuera ett tåg såhär. Såklart tråkitgt med försening och jag ville bara hem. Men om man ser det positivt; resan var dyr och man kanske får tillbaka lite pengar då. Och, det var ju en rätt kul upplevelse ändå. Haha öhm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0