Jämförelse SMS-lån - Tävling på Billigtsmslan.se

 Det här med smslån blir ju allt mer inne. Eller hade de sin topp för ett par år sedan? Jag har tagit en titt på några olika sidor som erbjuder sms lån. Anledningen till det är att jag hittade en tävling på Billigtsmslan.se, så det är en av sidorna jag kommer att jämföra lite kort och gott.
 
När man googlar smslån hittar man en drös sidor, som får en att tänka; vad är detta? HÄR hitar ni ett exempel på en sådan sida, enligt mig.
Jag har valt ut tre sidor som jag tycker känns övervägde positiva. Här är mina intryck om dem:
 


Smslanet.com: En sida som ser snygg ut. Den är mer lättöverskådlig och har bra flikar med olika typer av lån så man snabbt kan hitta det man söker. Men hos mig uppstår ändå en liten känsla av tveksamhet. Information om smslån ligger längst ner på sidan och där tas i princip bara alla fördelar upp och det låter bra och det ska gå "snabbt och enkelt". Man hittar knappt någon information om risker och nackdelar, vilket man såklart vill veta. Kanske före alla fördelar? En enkel sida, men det känns som att det saknas något.
 
FÖRDELAR:
+ Väldigt lättöverskådlig.
+ Man behöver inte leta efter menyn, den är överst och mycket tydlig.
+ Visar tydligt om utbetalning görs på helger.

NACKDELAR:
- Svårt (eller finns det ens?) information om nackdelar med smslån. Detta behövs för att skapa trovärdighet!
- Ingen bra ruta (eller finns det ens?) för att komma i kontakt med de bakom sidan. Detta skapar också otrovärdighet!
- Första intrycket är bara en massa siffror och är man ingen expert kan det nog kännas lite "för mycket" och krånligt.
 
 


Smslåna24.se: En sida som direkt har det man söker. Bra information kombinerat med en trevlig "hitta lån-ruta" där man själv kan ställa in reglagen - hur mycket man vill låna och hur lång löpetiden ska vara. Man kan där även jämföra kostnaden på sms - och privatlån. Även trevligt med en flik; "Vanliga frågor" där man kan finna svar, på just exakt många, säkerligen vanliga frågor. Detta sparar tid för både besökaren och de bakom smslåna24.se som slipper ta emot massa onödiga frågor. Bra är också att det nämns, inte jättetydligt, men flera gånger, att man ska vara medveten om riskerna och att det finns lika många anledningar till att INTE ta ett sms-lån, som det finns till att ta ett.
 
FÖRDELAR:
+ Bra sökruta med jämföringsmöjlighet där bara det som är intressant för varje enskilld besökare visas.
+ Har fliken "Vanliga frågor".
+ Har en trevlig blogg. Alltid roligt!

NACKDELAR:
- Ingen information på under fliken "Om oss".
- Visar ingen (eller?) information utbetalning görs på helger.
- Svårhittad ordlista som också kunde varit upplagd bättre.
 
 
 
Billigtsmslan.se: Bra färger, blått bidrar till "tryggthetskänsla". En snygg sida med mycket information - iallafall på väg att bli en. Man får känslan av att sidan är ganska nystartad då de erkänner att de ha få besökare och kategorier som "dåliga erfarenheter" och "diskutera smslån" verkar inte ha kommit igång riktigt ännu. Om de kommer igång så är det en mycket bra idé som många kunder nog uppskattar. Om inte ger det bara ett oseriöst intryck och skapar orolighet hos besökarna.

När det gäller layouten och upplägget skulle en förbättring kunna göras i själva menyn/kategorilistan. Att den är placerad till höger, kombinerat med dess utseende gör att den är lite svår att se. Vid första ögonkastet tror jag man kan luras av att det är reklam. Ett stort plus till att man snabbt kan läsa om "Skillnaden mellan olika sms-lån", "Vad händer om jag inte kan betala tillbaka?" och "Vår målsättning". Eventuellt kunde dessa varit lite större och lättare att se, för samtliga har mycket bra svar/förklaringar. Det är dessa svaren som antagligen hade fått mig att välja Billigtsmslan.se, om jag hade behövt ta ett akut smslån! Smslåna24.se finns också med i valet, medan jag hade valt bort Smslanet.com.
 

FÖRDELAR:
+ Tar upp lika många nack- som fördelar!
+ Genomtänkta kategorier där besökarna kan ge sina historier/åsikter. Ett plus för en superbra ordlista också!
+ Har en koppling till sin Facebooksida.

NACKDELAR:
- Saknar aktivitet, men det är väl på väg att vända.
- Menyn/kategorierna känns lite felplacerade och kunde varit lättare att hitta.
- Svårt (eller ser man det ens?) om det är möjligt att ta lån och få det utbetalat på helger.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0